Usprawnianie mowy
Podczas zajęć usprawniania mowy zajmujemy się usprawnianiem mowy naszych wychowanków w zakresie :
Wspomagania rozwoju mowy u dzieci z opóźnionym rozwojem mowy
Budowania mowy w przypadku jej braku
Przywracania mowy utraconej w regresjach rozwoju
Najczęściej korygowane zaburzenia mowy to:
Seplenienie z deformacją lus zastępowaniem głosek sz, ż cz dż głoskami s, z, c, dz, lub ś, ź, ć, dź
Nieprawidłowa wymowa r lub zastępowanie r przez i, j, l
Zniekształcenia artykulacyjne (dyslalia) lub zastępowanie innych
głosek
(np.: k g – td)
Jąkanie
Autyzm
Niedokształcenie mowy o typie afazji (alalia)
Wady słuchu
Niedowłady i porażenia narządów mowy (w mózgowym porażeniu dziecięcym)
Zaburzenia mowy z odbiciem w piśmie
Palatolalie
Wymowa bezdźwięczna
Prowadzimy ćwiczenia:
|
|
Usprawnianie mowy jest intensywnym treningiem, wymagającym od dziecka chęci ćwiczenia. Zestaw logopedycznych programów komputerowych: „Logo-gry”, „SFONEM”, „ECHOKOREKTOR”, „Mówiące obrazki” ze specjalistycznym oprzyrządowaniem wspomaga i uatrakcyjnia trening logopedyczny dzieci z zaburzeniami mowy. Atrakcyjna forma graficzna, wysokiej jakości dźwięk oraz ciekawa fabuła gier pobudza u dzieci motywację do mówienia. Usprawnianie mowy prowadzą Janina Toruńska i Grażyna Kraszewska.
Usprawniając mowę dzieci rozwijam i doskonalę jednocześnie funkcje językowe i spostrzeżeniowe: wzrokowe, słuchowe, dotykowe, kinestetyczne i motoryczne, które mają bezpośredni lub pośredni związek z mową. W tym celu stosuję specjalnie przygotowane pomoce: np. „pudło manipulacyjne” z naszytymi wzorami schematów głosek, zamykane na różne zapięcia. Dzieci ćwiczą sprawność manualną niezbędną przy samodzielnym ubieraniu się, formułują krótkie wypowiedzi.
Kolejną skonstruowaną pomocą jest „makatka manipulacyjna - jabłonka” – drzewko zachęca dzieci do ćwiczeń językowych w budowaniu wypowiedzi i opanowaniu określeń stosunków przestrzennych, pojęć matematycznych (przeliczanie, porównywanie elementów)