Teatrzyk
„KLEKS”
Sukcesy "KLEKSA"!!!! - zobacz
Zajęcia teatralne to trudna forma pracy z dziećmi upośledzonymi umysłowo, ale ich efekty są znakomite. Są okazją do zaspokojenia przez dziecko potrzeby zabawy pełnej ruchu, z przebieraniem i ze śpiewem, sposobem na pokonywanie własnej nieśmiałości i lęku. Szkolny teatr „Kleks” istnieje przy SOSW w Puławach od roku 1994. Rozpoczęliśmy działalność przedstawieniem lalkowym „O strachu na wróble, który szukał przyjaciela”. Wykonawcami byli uczniowie klasy siódmej, odbiorcami najmłodsi uczniowie naszej szkoły. Przypadek sprawił, że spektakl zaprezentowaliśmy na III Spotkaniach Artystów Nieprzetartego Szlaku w Lublinie. Było fantastycznie! Sala wypełniona po brzegi rozśpiewaną publicznością i scena, na której przewijały się barwne postacie z bajek. Od tej chwili rozpoczęła się nasza przygoda z teatrem. Po powrocie do Puław postanowiliśmy, że w następnym roku też pojedziemy na SANS i już obmyślaliśmy, jaką bajkę przygotować. Zdecydowaliśmy się na „Króla Bula” wg scenariusza K. Lengren. Przedstawienie podobało się, a Rada Konsultantów postanowiła wyróżnić nasz zespół udziałem w Ogólnopolskich Puławskich Spotkaniach Lalkarzy. Byliśmy bardzo dumni!
Ten ogromny sukces „ Kleksa” zmobilizował mnie - instruktora zespołu - do systematycznego udziału w warsztatach teatralnych organizowanych przez pana Michała Stanowskiego i Integracyjny Klub Animatorów w Lublinie. Udział w warsztatach pozwolił dokładniej zrozumieć specyfikę pracy w teatrze. Nauczył, jak poprawnie przygotować scenariusz, jak wzbogacić przedstawienie scenografią, muzyką, światłem, jak pracować z dzieckiem aby świadomie współtworzyło spektakl. Spektakle, które powstawały w kolejnych latach, były coraz lepsze.
Już nie baliśmy się konfrontacji z zespołami ze szkół masowych. Braliśmy udział w konkursach miejskich, wojewódzkich i ogólnopolskich zdobywając liczne nagrody i wyróżnienia. Dzięki doborowi właściwych metod i form działalności teatralnej skutecznie pokonywaliśmy przeszkody wynikające z niesprawności umysłowej. Praca w naszym teatrze trwa cały rok i cały rok żyjemy przygotowaniami do kolejnej premiery. Dla dzieci przygotowania spektakli są dobrą zabawą, dla instruktora kolejnym wyzwaniem. Każde przedstawienie to autentyczny spektakl teatralny: są aktorzy i publiczność, dekoracje i kostiumy, muzyka - od lat pisana specjalnie dla potrzeb zespołu przez pana Andrzeja Czarneckiego - i prawdziwa trema. Zdarzają się też zabawne przygody, jak np. ta, gdy królewnie Śnieżce w ostatniej scenie spadła peruka przydeptana przez jednego z krasnali i już do końca przedstawienia nasza Śnieżka grała z „łysą głową”. Publiczność śmiała się, ale i aktorzy potraktowali ten fakt jako zabawne zdarzenie i z uśmiechem dokończyli spektakl. Dzieci lubią pokazywać się na „prawdziwej” scenie, chcą być dostrzegane i podziwiane. Staram się , by w swoich rolach czuły się swobodnie i naturalnie, a wtedy każdy występ jest dla nich i dla mnie dużą radością.
instruktor „Kleksa”: Mirosława Liszewska